گروه صنایع غذایی آی سودا

6 مانع تولید و صادرات در صنعت شیرینی و شکلات

سالهاست که صنعت شیرینی و شکلات برای تأمین هر سه ماده اولیه اصلی خود (آرد، شکر و روغن) با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند، پس از حذف ارز ترجیحی و چند برابر شدن قیمت ها وضعیت چگونه شده است؟

 

 حذف ارز ترجیحی اتفاق مثبتی در اقتصاد ملی محسوب می شود و علیرغم افزایش بسیار بالای قیمت مواد اولیه و مشکلات پیش آمده برای تولیدکنندگان که به شرح ذیل اعلام می کنم، می توان گفت این اقدام به نوعی هم تهدیدات و هم فرصت تلقی می شود.

با توجه به رانت موجود در ارز ترجیهی و بحث قاچاق کالا و یارانه پرداختی توسط دولت این جراحی اقتصادی باید زودتر از این ها می بایستی در اقتصاد ملی اجرایی می شد که انجام شد و از این رو فرصت ارزشمندی ایجاد کرده است.

اما به طور حتم تهدیدهایی را متوجه صنعت کرده است.

نخست اینکه با افزایش چندین برابری قیمت اقلام و به طبع آن افزایش قیمت محصولات و کاهش سطح توانایی مردم در خرید و فروش محصولات داخلی با این افزایش قیمت به چالش کشیده شده است.

تهدید دوم اینکه با افزایش قیمت مواد اولیه و با بالا رفتن بهای تمام شده رقابت صادراتی در صنعت به چالش  کشیده شده و کشور های دیگر جای بازار صادراتی ایران را مقاصد صادراتی گرفته است . 

سومین تهدید اینکه ثابت شدن و مصوب کردن و اعمال دستوری قیمت اقلامی مثل روغن ، آرد و شکر که وابسته به بهای جهانی آن است، یکی دیگر از مشکلات جلوی پای صنعت است زیرا که بهای آن می بایستی بر اساس بهای جهانی آنها شناور باشد که متاسفانه در زمان کنونی با تغییرات قیمت جهانی که می بایستی قیمت های داخلی نیز تاثیر گذار باشد کار ساز نبوده و این اختلاف باعث دوری  بیشتر از حد از بازار های صادراتی شده است .

و اما دولت با ایجاد مشوق های صادراتی جهت پر کردن خلاء قیمت در بازار های جهانی و توسعه صادرات و شناور کردن بهای داخلی قیمت مواد اولیه بر اساس بهای جهانی میتواند تمام تهدید ها را تبدیل به فرصت کند.

در زمینه تامین کاکائو با چه مشکلاتی مواجه هستید ؟

 

در این زمینه با مشکل کمبود خاصی در کشور مواجه نیستیم ، ولی وجود تحریم ها و برگشت پول حاصل از صادرات مشکل اصلی صنعت است که باعث بالا رفتن قیمت تمام شده می شود.

مهم ترین مانع تولید و صادرات صنعت شیرینی و شکلات را تشریح کنید. 

بالا بودن قیمت مواد اولیه و عدم رقابت پذیری ، عدم وجود مشوق های صادراتی ، برگشت ارز حاصل از صادرات نیاز به نقدینگی جهت صادرات ارزی ، مشکل پرداخت های ریالی و عدم تطبیق قیمت صادرات با ارزش گمرکی و در نتیجه بالا رفتن بدهی حاصل از صادرات به دولت از جمله مهمترین موانع تولید و صادرات صنعت شیرینی و شکلات است .

لطفا مختصری پیرامون آخرین وضعیت مجموعه تولیدی خود از نظر تولید و صادرات و خطوط تولید محصولات جدید توضیح دهید. 

صنایع غذایی آی سودا با قدمت بیش از نیم قرن تولید صنعتی علی رغم مشکلات متعدد پیش روی صنعت در زمینه تولید داخلی و صادرات مسیر خود را طی میکند و در حال توسعه و پیشرفت است و این درحالی است که اگر مشکلات نقدینگی و تحریم و سایر موانع پیش رو نبود می توانست بسیار موفق تر و پیشرفته تر از امروز توسعه یافته و کارآفرینی ایجاد کند.

در آستانه برگزاری نمایشگاه شیرینی و شکلات قرار داریم چه نقاط ضعف و قوتی را برای این نمایشگاه متصور هستید ؟

 

نمایشگاه شیرینی و شکلات از بهترین نمایشگاه های تخصصی کشور است که البته فارغ از کاستی ها نمی باشد. کمبود فضای نمایشگاهی کافی ، عدم کمک دولت در پرداخت یارانه بیشتر به شرکت های حاضر و ورود و عموم مردم غیر متخصص به نمایشگاه از جمله این کاستی ها به شمار می رود.