گروه صنایع غذایی آی سودا

کارآفرینان صنعت شیرینی و شکلات مهدی توکلی شانجانی

مهدی توکلی شانجانی و سه برادرش با وحدت و پشتکاردر حرکتی جمعی توانسته اند کسب و کاری کوچک را تبدیل به مجموعه کارخانجاتی مهم در میان صنایع شیرینی و شکلات ایران کنند.

رمز موفقیت آن ها اعتقاد خبرگان صنعت غذا  سازمان دهی منسجم و کار تیمی با پشتوانه تجربه بوده است.

مهدی توکلی شانجانی

مهدی توکلی شانجانی

مهمترین فاکتور های صنایع شکلات سازی دنیا ، نوآوری ، ذائقه سازی و ارتقاء بدون محدودیت کیفیت مواد اولیه هستند.  برند های متعبر با درک هوشمندانه تاثیرات قهوه و کاکائو بر سلامت انسان ، سعی میکنند مرغوب ترین مواد اولیه را برای تسخیر بازار رقابتی به کار ببرند .

مهدی توکلی شانجانی با اجرایی کردن این اصل حرفه ای موفق شد تحولات اساسی بر بازاریابی و فروش برند تحت مدیریتش ( آی سودا  Aysuda )  به وجود آورد. این برند در تیر 1392 از طرف وزارت صنعت و معدن به عنوان واحد نمونه صنعتی انتخاب شد.

دوران کودکی و شروع به کار در صنعت شکلات

مهدی توکلی شانجانی در کودکی پدر خود را از دست داد و پس از آن ، برادر بزرگش مسئولیت بزرگ کردن و تربیت او را بر عهده گرفت. خانواده توکلی در سال 1359 به تهران مهاجرت کردند. پدر مهدی توکلی شانجانی شغل هایی مانند دامداری ، قالیبافی و قنادی داشت . فعالیت در صنعت قنادی باعث شد که برادران توکلی فوت و فن کار کردن در این حوزه را از پدرشان یاد بگیرند. این خانواده در دهه 1350شمسی تصمیم می گیرند که فعالیت خو در زمینه تولید شکلات را شروع کنند. در آن زمان بازار شکلات بیشتر در دست شکلات های مغزدار الیچ که وارد شده از کشور سوریه بود ; قرار داشت .

برادر بزرگ مهدی توکلی به دلیل کنجکاوی و تخصص خود و فروش خوب شکلات های الیچ در ایران ، تلاش کرد تا نمونه هایی مشابه این شکلات ایرانی تولید کند. تا قبل از این اتفاق ، شکلات ایرانی بسیار نادر بوده است ، اما آب نبات های ایرانی رایج بودند.

مهدی توکلی به همراه برادر بزرگ خود تولید شکلت به شیوه سنتی را آغاز کرد . در ابتدا آن ها با واحد های ریخته گری و ساخت قالب های آلومنیومی زیادی صحبت کردند. تا طرح قالب مناسب تولید شکلات را پیدا کرده و تولید کنند. پس از انتخاب قالب مناسب ، نوبت به تهیه مواد اولیه رسید.

آن ها پودر آماده شکلات را از کارخانه دیگری تهیه می کردند و آن را آب کرده و روی میکسرها ریخته و به صورت سنتی با قیف های قنادی آن را درون قالب ها می ریختند و بعد قالب ها را درون یخچال قرار میدادند. پس از آماده شدن شکلات ها ، آن ها را تزئین و بسته بندی کرده و بین مردم پخش می کردند.

عامل موفقیت خانواده توکلی

توکلی ها بعد ها در زمینه تولید بستنی یخی هم فعالیت می کردند که باعث افزایش شهرت و فروش محصولات آن ها شد. خانواده توکلی موفقیت خود را مدیون فرزند بزرگ خانواده ، حیدر توکلی می داند که برای برادر های خود نقش برادر ، پدر، راهنما و حامی را داشت و تا به امروز همه اعضای خانواده به حیدر توکلی و نظراتش احترام می گذراند. حیدر توکلی ، باور های محکمی در مورد کارآفرینی داشت; از جمله اینکه مدیران باید زودتر از کارکنان به سرکارآمده و دیرتر از آن ها به منزل بروند و این طرز تفکر خود را به برادرهایش نیز منتقل کرد.

به صورت خانوادگی کارکردن برای برادران توکلی ، حس خوب و بازدهی بالایی را به ارمغان می آورد ; زیرا آن ها کار ها را به صورت عادلانه بین خود تقسیم می کنند. و هر کس در حد توانش به رشد و پیشرفت سازمان کمک می کند. این اتحاد و همسبتگی بین خانواده توکلی به آن ها حس سربلندی و افتخار می دهد.

استراتژی متفاوت اما مؤثر مجموعه آی سودا

استراتژی مجموعه آی سودا این است که به جای استخدام نیرو از مناطق دور ، روی آموزش نیرو های بومی تمرکز کند. در واقع در مجموعه آی سودا ، آموزش بیشترین اهمیت را دارد.

برند آی سودا در ابتدای کار ، در یک کارگاه کوچک در تهران با 35 نفر پرسنل مشغول به کار بود. تمامی کارکنان اهل زادگاه آقای مهدی توکلی بودند و در تهران جایی برای ماندن نداشتند. به همین دلیل مجبور بودند که شب ها در همان کارگاه بمانند و چند ماه یک بار ، به خانواده خود سر بزنند.

آقای توکلی و برادرانش که متوجه شده بودند دوری از خانواده برای کارمندانشان سخت است ، تصمیم گرفتند که کسب و کار خود را در زادگاهشان توسعه دهند و پرسنل خود را به زادگاهشان و آغوش گرم خانواده بازگردانند. اگرچه این تصمیم باعث کاهش سودآوری آن ها می شد ، زیرا تاسیس واحد های تولیدی در شهرستان از نظر ارزش افزوده ، توجیه اقتصادی ندارد; اما برای برند آی سودا ، آسایش کارکنان اهمیت بیشتری از میزان سود آوری برند داشت.

خانواده توکلی پس از این مهاجرت معکوس از تهران به زادگاهشان شانجان ، مسئولیت کامل ساخت کارخانه را به مهدی توکلی ، فرزند کوچک خانواده سپردند. شاید به همین دلیل است که او امروزه مدیرعامل کارخانجات آی سودا است . توکلی در هنگام ساخت کارخانه پا به پای کارگرها کار میکرد و با جان و دل برای اتمام ساخت کارخانه تلاش می کرد.

موفقیت مهدی توکلی و برادرهایش باعث شد که اکثر افراد ساکن روستا های اطرافشان به زادگاه خود برگردند و در آن کارآفرینی و سرمایه گذاری کنند.

ارزش های اخلاقی و کاری مهدی توکلی

در حال حاضر در کل برند آی سودا حدودا 650 نفر مشغول به کار هستند .اما مهدی توکلی امیدوار است که با توسعه برندش و افزودن ماشین آلات جدید ، تعداد کارکنان خود را به هزار نفر افزایش دهد.

مهدی توکلی احترام ویژه ای برای سالمندانی که به هر دلیلی نمی توانند در کنار خانواده شان باشند و مجبورند در خانه های سالمندان عمر خود را سپری کنند ، قائل است . برند آی سودا بخشی از دسر خانه های سالمندان را از محصولات خود تامین میکند و  مسئولان این خانه ها می توانند برای حل مشکلات خود روی آن ها حساب کنند.

مهدی توکلی تک تک کارکنان خود را می شناسد و در حل مشکلات خانوادگی و مالی شان به آن ها کمک میکند; گویی که آن ها جزئی از خانواده او هستند.

به علاوه ، توکلی سعی کرده است به خانواده خود آموزش دهد که مسئولیت های اجتماعی خود را جدی بگیرند و آن ها را به نحو احسن انجام دهند. همسر مهدی توکلی او را فردی مهربان و حامی و پشت و پناه خود می داند و باور دارد که همسرش با اینکه بسیار درگیر کار است ، به خانواده خود اهمیت میدهد.

بخشی از سخنان ارزنده مهدی توکلی

ساعت 5 عصر که کارکنان منتظر سرویس های خود هستند تا به منزل بروند از تماشای آن ها لذت می برم و حس خوبی پیدا میکنم که خداوند مرا وسیله ای قرار داده است که بتوانم روزی حلال این افراد را به آن ها برسانم و کاری کنم که آن ها زندگی خوب و سالم و حلالی داشته باشند. کارکنان ما از جان و دل برای این کارخانه کار میکنند و روی برندمان تعصب خاصی دارند. در واقع موفقیت ما ناشی از تلاش کارکنانمان است . من هم تا جایی که بتوانم سعی میکنم به درد و دل آن ها گوش دهم و در حل مشکلاتشان سهیم باشم.

نظر مهدی توکلی در مورد کارآفرینی

مهدی توکلی حدودا 10 درصد انرژی و وقت خود را به زندگی اختصاص می دهد. و بقیه را به کار. زیرا به نظر او یک کارآفرین باید بیشتر وقت خود را به کار کردن بگذارند.

خانواده توکلی باور دارد که می توان با دست خالی و از صفر کارآفرینی را شروع کرد و موفق شد، به شرط آنکه کار را عیب ندانست و تلاش کرد.